Monday 27 February 2012

Sudirman, Tiada Galang Ganti

Sudirman oh Sudir, ...... suaranya bukanlah luar biasa, tapi kehadirannya umpama besi berani.

Aku terdetik untuk menulis pasal arwah lagi. Sebagai insan yang membesar dengan lagu2 nya, aku memang mengkaguminya. Seorang yang sanggup meninggalkan karier profesional demi cinta pada seni. Pada aku, beliau menyanyi dengan jiwa, penuh cinta dan penghayatan.

Memandangkan bulan nis, genap 20 tahun kepergiannya...... ada stesen tv yang mengambil peluang untuk mengenang kembali kehebatannya. Bagus...  dapatlah aku dengar merefresh zaman remaja. Amboi...

Tapi alangkah, aku kecewa dengan dendangan semula artis2 baru khasnya. Nyanyian tak sampai ke jiwa pendengar........hanya sekadar lontaran suara tanpa makna. Tak feeling........sepatutnya diorang berasa bangga dengan penghargaan dan kepercayaan untuk mendendangkan semula lagu2 seorang penyanyi besar yang hebattt!! Justeru, sampaikan amanah yang diberi dengan penuh tanggungjawab. Oh...

Sudirman, sekali beliau bukak mulut menyanyi.... semua orang sudah terpukau. Terus dibuai perasaan hingga ke akhirnya. Terasa puas!....... 

 
Lirik lagu tulisan tangan arwah Sudir.

Al-Fatihah untuk arwah. Semoga damailah engkau di sana. Sesungguhnya setiap yang hidup akan mati...

No comments: