Friday 17 February 2012

Hantar Makanan ke Masjid Sempena Maulud

Malam tadi, kakak ipar tepon ajak pergi masak rumah mak mentua. Nak masak sempena Maulidur Rasul. Dah jadi amalan, sempena maulud, setiap rumah hantar satu set hidangan untuk dihantar ke masjid. Memang amalan rutin setiap tahun di kampung. aku rasalah, kat kampung lain pon ada gaks kan.

Hari nis pagi2 lagi aku ke rumah mentua. Menu mentua aku tuss samer jer every2 years... kira menu paling hebat lah. he, he...

Biasanya kalau ada hal, aku pergi melawat hidangannya pada waktu petang. Masa tuh semua sudah redi, semua orang sudah makan. So, aku dan famili aku bisa bantai sepuas2nyess apa yang aada. ....bess memang bess. Tapi takkan setiap tahun nak buat perangai huduh kan.

Jadinya, tahun ni aku memfreekan diri, so bolehlah aku menyumbang lidah tajamku untuk merasa masakan. Aku memanglah terer bab2 merasa masakan orang. Maklumlah lidah chefff kan sensitif pada rasa manis, masin, masam, payau dan aneka rasa lagih. Dok gitu eh? dan kepakaran aku tuss dah menurun kepada kakak nampak nyer. Khelass...

 
set hidangan yang popular di rumah mentua akuss. Tak der orang lain yang boleh celeng... mungkin tahun niss paling sodap sebab aku yang masaak.....
 he, he..( jangan mare kak ni and johh ...)


Saat yang paling suspen ialah pabila talam tu dibawa pulang. Kalau licin jer makanan  dalam pinggan mangkuk tus, maknanya masakannya sodap. kembang kempis lobang hidung tukang masak. Tapi, kalau macam orang makan jimat2 serta berhemah tinggi tuh... pahamlah tuan rumah deh, tahun depan tambah MSG banyak lagi. Cian... Yang pastinya, hari ni talam tus licin licau lagik. Oh, apakah ertinya aduhai teman2?? ....

No comments: