Tuesday 14 February 2012

Anak Aku Bawa Bekal

Kedekutnya iyerr....

mesti ramai yang tuduh aku kodokut kan... sebab tapaukan anak2 bekal. Sebenarnya nis bukan pasal kedekut ke idok. Ceritanya kes sakit ati. Kat saper? sakit ati kat adik...

Tahun ni kan adik masuk darejah 1. So, aku berikan wang belanja lah kat dia. Amboi...kan main lagi. Bebas beli makanan tak semengah cam naget, keropok dll. Sedangkan aku dah berpesan agar dia beli nasi or mi untuk kenyangkan perut., selebihnya belilah apa pon. Tapi, bila ditanya2 makan nasi ke tak? dia hanya gelengkan kepala. eeeii, geramm.
Ginilah lebih kurang dialog drama aku dan adik.

Adik beli kepok.... jawabnya takut.
tuh, kepok yang umi beli, naper tak makan?
yang umi beli panjang... adik nak yang pendek2!
pulaks...

memanglah keropok lekor kat kantin tu cuma seruas jari budak ajer 10 sen. Nak gaks 2 hinggit baru terasa kat tekak.

Sejak hari tus, pagi2 aku masakkan mi or nasi sebab nak pastikan dia kenyang kat sekolah. Barulah dapat tangkap pelajaran kan? Sebenarnya aku jugak kagum ngan diri sendiri nih. Aku pon tak pasti sampai bila aku boleh bertahan dengan memasak pagi2 sebelum kerja.  Hajatnya nak teruskan sehingga dia biasakan diri makan makanan yang mengenyangkan pada masa rehat. Tabik springgg!! toing..toing...



sonang jer nak sediakan sandwich nih kan.. nak cantik tambah timun dan tomato.


Pada mulanya adik tak berapa suker, katanya nanti kawan2 nampak dan mintak... pandai dia berdalih. Ah..tak kira, kalau kawan mintak bagi jer. Akhirnya dia akur. Berbeza pulaks dengan kakak, dia nampaknya gemar kalau aku tapaukan. Katanya aku masak bess giler.. iyolah kau..

Aper pon, bekal2 jugak.... duitnya sama ajer mau nyess... jimat ke?

esok nak menu aper hah.. 

No comments: