Friday 10 February 2012

Asam Rebus dan Singgang Istimewa untuk Jiran

Macam yang aku katakan pagi tadi, aku ke rumah jiran. Paas tuh, supaya senang aku bawakan bahan2 masak ke rumah. Yalah kan, tak payah menunggu2 dapur dengan chef2 yang lain. 

aku diberikan tugas menyediakan menu simpel dan sonang jer. So, aku mesti buat yang se sodaap nyess...

Asam Rebus Tempoyak Ikan Baung

 Bahan2:

1-2 ekor ikan baung disiang dan basuh dengan air perahan limau nipis
3 senduk kecil tempoyak ( lebih pon ok )
1 sudu besar cili kering dikisar
1 labu bawang besar dikisar
1 kuntum bunga lawang, belah dan isi lembutnya dikisar. 
( Selebihnya masukkan dlm kuah )
10 tangkai daun kesom
1/2 sm belacan
1 inci kunyit hidup dikisar
1/2 sudu teh kunyit serbuk
2 hiris lengkuas ditumbuk
1 biji tomato dibelah 4
garam dan perasa

Cara:
1. Rebus semua bahan selama kurang lebih 45 minit (lagi lama lagi sodap..)
2. Masukkan ikan, bila gelegak kecilkan api dan renih selama 15 minit.


Singgang Ikan Aye ( Tongkol )


Bahan2
1 ekor ikan tongkol dipotong bulat2
6 ulas bawang putih dihiris nipis
1 labu bawang besar dimayang
5 hiris lengkuas
1 inci kunyit hidup ( serbuk pon ok )
1 keping asam keping
1 biji tomato belah 4
1/2 sm belacan
kacang bendi
cili hijau
lada besar
garam dan perasa

Cara:
1. Rebus semua bahan kecuali tomato, kacang lendir dan lada selama 1/2 jam.
2. Masukkan ikan, apabila gelegak kecilkan api. Masukkan kacang, lada dan tomato. 
Renih selama 15 minit.


Makanya, terhasillah asam rebus tempoyak dan singgang ikan yang tersodapp pada abad iniss. Kalau tak cayer, meh cuba resepi versi aku yang spesial.....he..he.


No comments: