Saturday 14 January 2012

Taman Warisan, Kg. Cina, Kuala Terengganu

Taman Warisan, Kg Cina. Ia terletak di bandar Kuala Terengganu.
Lokasi : Kuala Terengganu, sebelah Pasar Payang.
Hari ni hujan memanjang. Aku suker sebab tak payah siram pepokok aku yang banyak itu. Tu tak termasuk lagi rerumput nan memanjang, subur. Petang ai meronda2 kat bandar. Tidak ada tujuan pun. Sajer habiskan minyakl kereta. Pas tu, aku singgah kat sini. 

Lama tak ke sini, lain lah pulaks. Memang kerajaan negeri aktif menambahbaik tempat2 yang ada potensi sebagai produk pelancongan. Oh yer, muara ni adalah laluan kapal layar Piala Monsun. Korang pernah dengar tak tentangnya??

Welcome to Terengganu
 dulunya di sini ialah muara, kini kerajaan telah menambak laut untuk dibangunkan sebagai taman rekreasi baru yang sungguh cantik. Pertama kali dibuka kepada umum dua tahun lepas....kalo tak salah aku, masa tu dianjurkan Suarasa TV9.



di sini ada perkhidmatan cruise untuk pelawat menyusuri pesisir air hingga ke Taman Tamadun Islam. Alaa...yang ada Masjid Kristal dan monumen penting dunia tuu.



 ni la Masjid Kristal, view dari krus yang aku pernah naiki pada suatu masa dulu. Aku tak pasti pulak sama ada krus tuh beroperasi pada hari2 biasa atau tidak.. Kalo korang nak sure, sila google-google lah ke Pusat Pelancongan Terengganu.


Antara monumen yang ada di Taman Tamadun Islam ( TTI ). Lain kali aku cerita pulaks pasal TTI untuk melelehkan air liyo korang deh. Gambar dari arah muara.



Ada pokok2 lampu lagi. Kalo aku ke sini pada malam hari lagi best nih. Nak cilok ah satu letak kat depan rumah aku, boleh??? ader lebih tak encik...


 ke Kampung Cina.

Jika datang berkunjung ke Terengganu, jangan lupa melawat ke sini, bersebelahan dengan Pasar Kedai Payang yang ssohor tuh..

No comments: