Saturday 21 January 2012

Bubur Lambuk Istimewa Versi Aku



Pernah makan bubur lambuk?

ai mean bubur lambuk pantai timur...

Kelmarin, adik beria2 minta aku masakkan bubur sayur katanya.... bubur lambuk lah tuh. Memang itu menu favourite aku sekeluarga lebih2 pada bulan puasa. Mesti tiga empat round dalam sebulan. tu belum kira tapauan daripada jiran2 tetangga yang sememangnya rajin memberi dan cuma aku jer yang asyik2 jadi penerima. Malu eh...
Sebonarnya, ada kekadang aku terai gaks masak lebih untuk diagih2kan kepada jejiran, tapi rasanya tak sedaps. Nanti eh dikata aku tak pandai masak...malu ah pulak.

So, hari nih menu aku ialah nasi bubur lambuk Resepinya ringkas ajer, sama nya ngan resepi orang lain. Tajuk tuh sajer je bagi nampak sdn.bhd, limited edisi......

Bubur Lambuk 


2 cawan beras dicuci dan direndam 1/2 jam. 
5 ekor ikan selayang or kembung dipanggang dan ditumbuk kasar2
3-4 ikat campuran daun pucuk midin, pucuk ubi, cekur manis dll
4 tangkai daun kesum
2 helai daun kunyit muda remaja
RM2 santan
1 sudu lada hitam ditumbuk
2 inci halia diketuk
2 kiub stok bilis
2 sudu budu ( kalu suka )
2 sudu nyiur gula ( kerisik )
1 sudu serbuk kari
2 labu bawang besar dimayang
garam, gula dan serbuk perasa

Aksesori
daging bakar dihiris nipis
cuka lada - tumbuk cili api dan masukkan garam dan cuka
taburkan blackpepper dan bawang goreng

Nyiur Gula
goreng kelapa parut tanpa minyak sehingga garing. Then, tumbuklah panas2 sehingga lumat dan keluar minyaknya. Sedap dibubuh dalam masak gulai or paceri nanas.

Cecara Memasak

Gandingan daun kunyit dan pucuk ubi setela ( keledek ). Sebenarnya aku perlukan daun kunyit yang remaja, barulah besta. Tapi memandangkan daunnya dah kertu makanya aku tak perlu siangkannya. Cuma perlu carik2kan dan masuk terus ke dalam periuk. Apabila masak senanglah aku nyahkan daunnya agar tidak menyemak dalam periuk. Yang penting, rasanya masih ada.............

p/s : pucuk ubi setela tu best gaks kalo masak goreng belacan, ala .......... macam kangkung goreng belacan. Meleleh air liyo aku.

nah, dah siap dedaun ini aku proses. Kerja2 menyiang sayor mayor nih mesti dilakukan dengan lebih tumpuan dan objektif agar tidak terambik si ulat, telur rerama dan pepacat yang singgah berehat2 di atasnya. Segala bagai pucuk boleh digunakan asalkan boleh dimakan ...  ( daun ganja or ketum janganlah yer) dan yang penting tidaklah disembur racun oleh tuan punya ladang getah. Kalo nak selamat cari ajer di kebun sendiri, ataupun beli ajer kat pasar, orait...beres.


rebus beras hingga masaknya ikut sekehendak hati. Ada orang suka nasiknya berbiji-biji. Makanya aku lebih suka andainya nasinya hancus lebos macam nasi bubur beby....senang  nak makan, syruppp ajer. Jimat tenaga kinetik...

masukkan dedaun dan masak hingga layu. Rasalah masin manisnya agar sesuai ikut selera. Jangan lupo santannya nyess.... Ada orang tak suka bubuh santan sebab nak jaga kolesterol, tapi aku sukerr rasa lemak. Lupa nak beritahu, ini lah periuk kukusan emak aku yang aku tolong simpankan kat rumah. Malas ah nak beli...........

WEhhhh, meleleh2 pulak. Terkeluarlah segala zat dan khasiatnya. Tu lah, lain kali masak dok kat dapor, bukan tercongok depan komputer mek oii.
Apabila dah jadi gini tandanya dah masaklah menu kita hari ni yang puan. So, ambillah mangkuk or gelas or tempurung untuk kita isikan ngan bubur lambuk istimewa nih........
pas tuh, taburkan daging bakar, bawang goreng and blek peper. Jangan lupa cuka lada tadi..hmmm, sodappp nyes. Chef Jo Master Cheh mesti tak suka cara hidang gini kan? Kalau nak cantik, hiaskan dengan sekuntum bunga mawar merah..........gitu eh.

Selamat mencuba resepi bubur lambuk  istimewa versi aku yer....

No comments: