Wednesday 1 August 2012

Sang Ular Lidi Bertamu ke Rumahku

Alkisahnya, setiap kali membasuh beras untuk menanak nasi pasti ku simpan airnya. Maklumlah, rumah aku kan ibarat nurseri yang ada aneka macam pokok. Cuma susunan jer tak masuk akal.... pun, tanam tetap tanam. Begitulah kelmarin. waktu aku keluar tuk bereskan air beras ke dalam pasu pokok anggurku, tiba2 nampak ular lari dari atas tangga. Nampak gaya macam nak menyusup ke dalam rumah.

eeii... buat apa kau kat sini?  kuambil batang buluh penghias pasu dalam rumah lalu kuberikan kepada AK untuk dia bertugas selamatkan kami. Tapi, ah... hilang pulak.

salaamun ala nuuhin fil aalamin.... pergilah kau dari sini. 

AK kata ular tu tak berapa bahaya dan tak agresif. Hai, dah namanya ular, apa lagi yang dia mahir selain mematuk orang, kan??

rimbun dan cantik, tapi awas selalu takut2 ada si lingkar bersembunyi di sini.


Ketika, aku bezi melakukan adegan masak-memasak, kedengaran kelekuk2, tapi aku tak ambil hallah. Rupa2 AK menyelesaikan si ular kecil itu dengan cara yang sadis pulak. Dah tak ada pilihan lain, sebabnya dia tak nak keluar dari laman kami. Maaf ye si kurus panjang, terpaksa hantar kau pergi demi keselamatan keluarga ini.

Kekadang rasa gerun jugak, terutama ketika menyiram pokok pada malam hari. Manalah tau kan, ada makhluk2 bisa di celah mana-mana pokok. Nauzubillah. Justeru, aku senantiasa pastikan, tidak ada pokok yang merimbun sangat. Tapi gitulah, kekadang ada yang tersesat ke sini dan tak tahu jalan keluar dengan selamatnya. Cumanya berhati2 seboleh mungkin.


No comments: