Tuesday 7 August 2012

Suami @ 40

Setiap wanita seusia 40-an biasanya sudah ada teman hidup dan anak-anak penyeri rumah tangga. Pada saat begini, ramai pasangan mula mengecap kesenangan setelah lama bersusah payah dan bersakit2 semasa muda. Almaklumlah masa itu, anak2 masih kecil dan pendapatan tidak berapa nak cukup.  Risau nak beli susu, pampers dan upah pengasuh. Semua tuh meruntun sebahagian besar pendapatan. Itu belum lagi masuk bab sakit demam. Aduhai..

Masa berlalu anak2 kian membesar...

life begins @ 40. 

Bagi isteri, pabila tanggungan berkurang, maka dapatlah kita membeli secebis barang kemas dan melabur serba sedikit. Yalah untuk masa hadapan kan? Kalau dulu semua tuh ibarat mimpi sahaja kerana kesempitan hidup. Tapi itu bagi wanita. Laki2nya bagaimana pulak...

Suami@40 kembali menjadi gatal keladi kurap berpanau. Digaru2 makin sodap. he... sesetengahnya lah. Jangan mareh ye bapak2 yang budiman. 

Alkisahnya ini terjadi pada temanku. Pada suatu hari, dia dikejutkan oleh satu sms yang mendakwa kononnya suaminya  main perasaan dengan orang lain. Perempuan yang jauh nuuun lebih muda, bergaya dan bergetah melekat2... berpangkat anak kepada isterinya!... Lepas tuh, difowadkan sms-sms yang kononnya  daripada si suami kepada kekasih. Ayat2nya alahai.... dalam tuh ada jugak ayat2 bercili padi super pedas dengan mengata2 sang isteri dah tua, tak sama dengan kekasih yang muda. Serta mertalah naik darah, mual dan sakit kepala .... air mata kasih jangan cakaplah...ibarat air terjun agaknya. Teruslah dia menelefon si suami untuk mintak kepastian?.... 

cuba teka... rasa2nya apa jawapan teman hidup yang disayanginya itu? nafi sekeras2 batu gunung pasak bumi.... atau mungkin jugak dia tak terlibat pun dengan jenayah tuh.

Walau bagaimanapun, pada aku, dia tidak bertindak rasional. Tak bijak dia terus menyerang suaminya? kalau betul pun takkan dia nak ngaku kan? 

Sepatutnya kalau dalam situasi begitu,  
  • istighfar
  • BERTENANG. Percaya jangan dan tidak percaya pun jangan!  
  • buat macam biasa 
  • siasat suami untuk cari bukti. Kalau terus diserang, nescaya si suami terus padamkan bukti2.... 
  • luahkan perasaan kepada rakan yang dipercayai. Tolonglah, jangan sembarangan weh!!
  • sabor
  • redakan perasaan dengan redha dengan sebarang kemungkinan.
Boleh terima tak saranan aku niss... kalau pun tak sangat bagus, sekurang2 anda boleh menarik nafas untuk memikirkan strategi selanjutnya demi menyelamatkan rumahtangga. Kan?

Kepada temanku itu, aku doakan agar segalanya hanya gurauan insan2 nakal sajer....



 

No comments: