Monday 6 August 2012

Cerdik Bukan Kat Sekolah Saja

Ketika aku menghadiri satu majlis berbuka puasa baru2 ni, aku dapat idea penting ini.Memang penting.... cuba rujuk tajuk di atas... ceh macam surat rrasmilah pulak..

Adalah satu keluarga ni datang anak beranak, dari anak dara, teruna sampai ke kecil... aku pun sama datang habis seisi keluarga buat rombongan ke majlis berbuka posa. Aku dan anak daraku itu buat2 lah rajin menolong menceduk2 dan menghidang makanan yang telah disiapkan. Sebenornya tak ader lah rajinnya kami dua beranak ni, cumanya tidaklah tergamak menadah tapak tangan tunggu hidangan sampai ke lutut... kira reti bahasalah ni... 

Yang geramnya, anak dara dua orang tuh, boleh tengoookkk saja, tercongok atas tikar, sedangkan anak dara aku yang baru darejah enam tuh dah pandai angkat2 mangkuk biarpun panas. Ya Allah, ampunnn.. dah lah gitu, air pun laki aku yang tuangkan ikut pilihan deme. hiii... berbulu lebat sungguh. Mak mereka pun tidaklah berani membuka mulut untuk melontarkan suara menyuruh anak2 membantu. 

Mentang2lah anak2nya ceredik... bakal jadi profesional... tapi apa aku kesah? dalam majlis makan2 gini tak der maknanya agung2kan semua tuh, lainlah kalau kat tempat kerja. Otak cerdik kat mana2 pun sepatutnya boleh berfikir dengan rasional jugak, perlu bijak adaptasi dengan situasi... bukan cerdik di sekolah saja...

 
makan kurma bagus untuk otak ...

Lepas makan, aku jugak yang setelkan. Anak2 dara yang cerdik pandai tuh hilang... siap basuh tangan dekat paip lain... takut kena basuh pinggan. Tapi ngaper aku rajin sangat eh?? bukan rajin... bukan berlakon... tapi aku kasihan kat tuan rumah dan kerana aku sabor.... sabor.

Dalam kereta... aku bagaikan Ustazah Bahyah, beri tazkirah kepada kakak dan adik dan semestinya AK jugak..., biar sebijak manapun belajar... kena tahu sesuaikan diri dengan majlis. Jangan jadikan orang cerdik tadi sebagai contoh....


No comments: