Saturday 4 August 2012

Petua Kurangkan Sakit Gigi

Korang pernah diserang hendap oleh sakit gigi tak?  Mesti ramai yang angguk kepala kan. Aku pernah sakit gigi teruk lebih kurang 4 tahun lepas. Ya Allah, ibarat bandingannya lah, kalau jalan atas bumbung terjatuh pon tak rasa sakit, sebabnya sakit lagi sakit gigi oii. Trauma...

Masa kena tuh malam hari, tak der klinik yang buka lagi. Sakit sangat sampai tak tau gigi mana yang sakit. Rasanya semua yang ada dalam mulut tu sakit belaka. Agaknya, kalau doktor tanya gigi mana yang nak dicabut?? mesti aku dah tinggal tunggul gusi ajer sekarang sebab semua sakit dan perlu dinyahkan dengan segera.

Pas tuh, tetiba teringat petua orang tua supaya bakor bunga cengkih dan bubuh dekat gigi berlubang@sakit tadi. Sambil2 tu gigit untuk kurangkan sakit. Kalau sakit lagi, ulang dan ulang sampai hari menjadi cerah... yelah, nak tido pun dah jadi mustahil teramat. Insya-Allah akan berkurangan azab sengsaranya.

Masa berlalu, sedar2 dah empat tahun berlalu. Alhamdulillah aku tak sakit gigi lagi. tak mbohh@nak doh.... Aku masih lagi pakai gigi yang sama. he. syukur sesangat...

Masa gugel2 tadi terjumpalah satu petua lain untuk hilangkan sakit gigi. Apa lagi... cepat2 lah aku reserve untuk kegunaan masa hadapan. Sediakan payung selalu, kan...


Cecaranya;

 
Ambil seulas bawang putih dan kemudian hiriskan nipis-nipis. 
Kemudian, tampal pada gigi yang sakit. Biarkan lebih kurang satu jam. 
Insya-Allah berkurangan sakitnya.

sekadar hiasan




No comments: