Sunday 12 August 2012

Bajuku Saiz L, Kainnya M pulak... benci

Hai, dah beli baju2 raya?? ada yang dah beres tapi mungkin ada yang belumkan. Tak kunafikan membuat persiapan raya pada saat2 akhir sangat mengujakan bagiku.... terasa sekali kemeriahan hari raya. Oh... selagi belum menjelang raya, selagi itu terasa belum sempurna. Ada2 saja yang belum cukup dan perlu dibeli.

Tapi itu kisahku lima enam tahun dulu... lama dah tu. Ada pengalaman yang mengerikan bagiku. Di mana nak beli sehelai seluar, terpaksa beratur dua tiga jam rasanya. Dah lah lama, pabila tiba gilirannku, terpaksa pulak pindah kaunter!!!?? Boleh korang bayangkan, tak berbaloi langsung. Dah jadi kerja giler...

Semenjak itulah, aku mula belajar dari kesilapan. Aku buat persiapan raya sebelum bulan puasa lagi. He.. pabila pergi ke pasar raya, beli sikit. Lain kali beli sikit... ikut kudrat fulus. Sedar2 menjelang raya, kira2 dah lengkaplah setiap orang tiga empat pasang. Itu pun yang regernya murah saja serta yang tidak membikin kami kebulur atau bergelap kerana tak mampu bayar bil.... ha, hah.

Untuk aku sendiri pulak, pabila dikira... aduhai, umi ada berapa pasai baju raya akak eh? satu aje... jawab kakak selepas dihitung. Aik?? mana boleh jadi. Makanya aku berkobar2 nak tambah koleksi baju raya. 

Hari Ahad ni, ambik cutilah bos... takkan baju you lebih banyak daripada ai pulaks.

Makanya hari ini aku ke bandar dengan misi untuk membeli BAJU RAYA! yess. 

Di samping itu cari lah barang2 untuk dibuat kuih raya yang dipesan oleh anak daraku. Beriyer2 dia nak buat biskut. Takkan aku nak halang... bagus ah. Hai akak, ada gewer@buah hati nak datang beraya ker?

Masa membelek2 pakaian yang bergantungan tu aku terpandangkan sepasang kurung hijau yang sungguh cantik. Tapi... zipnya rosak. Lantas aku mintak jurujual cari stok baru... tapi tak ada. Tak perlah aku sapu jugaklah yang ini dan yang itu sekali deh.

Balik rumah, aku mencuba2 lah seperti adik yang menerai kasut non stop. Ahhh, patutlah ketat semacam je... rupanya kainnya saiz M sedang bajunya L. Sakitnya hantiku.... mesti ada manusia lain yang gatal2 mensabotaj kemeriahan raya orang.

Padahal aku selalunya berhati2 dalam meneliti.... akhirnya perkara bodoh ni berlaku jugak padaku.  Nak kutukarkan sudah tiada yang sewarna dengannya. Tapi tengok ah, esok ke lusa ke... nak gi tukar biarlah color lain pun. Saborlah saja...

Oh ya, teringat masa kecik2 dulu aku terbeli kasut raya yang kedua2nya belah kiri. Masa awal2 kerja dulu terbeli kasut belah kanan pulak kedua2nya!! Masa tu aku pergi tukar dan sound ada tinggi sikitlah marahkan pekerja yang cuai. Yalah, bukan dekat oi, aku duduk kat hulu mau pergi ke kuala naik bot.... he.





No comments: