Friday 3 August 2012

Habbatus Sauda @ Jintan Hitam

Nama saintifik : Negella Sativa

 Aku beli gel habbatus sauda untuk kegunaan abang. Dia ada masalah hidung berair. Sejak makan dia kata ok sikit. Rakan aku pun makan benda ni. Dia ada sakit2 lutut. Hai dah tua lah tu... he. Pabila makan, ajaibnya terus hilang sakit sendinya. Amboi.... cepatnya. Bimbang jugak dia kot2 produl tu dicampur dadah ke apa. So, dia terus telefon pengasasnya, dr Sam Rasputin. Bekas penyanyi yang  imej lain daripada yang lain tuh. Saya anak Malaysia.... yeh patriotik lah sikit.

Apa Sam kata, mula2 baca hadis dan huraiannya. Kemudian kata tak ada dadahlah kak.... lagi..... kena makan berterusan untuk mendapat kesihatan dan keberkatan... oohh, okay..okay.

Bagus ah, benda ni. Nak terus beli ah. Hajat nak jadi pengedar untuk dapatkan harga dengan lebih murah.... tapi RM1000 tunai. Biar lah dulu, aku beli satu2 ajer lah.

Justeru, aku nak jugak kenal dengan pokok jintan hitam ni. Kot2 boleh tanam kat rumah. he.. tambah koleksi... nak beli benih kat mana eh?





cantik bunganya. Kalau sesuai boleh ditanam sebagai hiasan.... atau edible garden, betul?


Hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah ra. Beliau pernah mendengar Rasulullah  bersabda:

"Sesungguhnya Al- Habbatus Sauda' boleh menyembuh segala penyakit kecuali Al-Sam." Aku bertanya "Apakah Al-Sam itu? Baginda menjawab, "Al-Sam itu ialah maut."



(Riwayat Bukhari)

2 comments:

tsgroxor said...

Assalamualaikum, saya pun sedang mencari benih/pokok ini, akak tau x katne blh dpt?

che dai said...

Akak pun tak jumpa sampai skrg tsgroxor