Sunday 28 December 2014

Umrah: Dari Rumah

Tanggal 9 Disember 2014
Seawal 5 pagi, kami dah bersiap-siap. Sudahku berpesan kepada adik dan kakak supaya memakai baju yang selesa sebab perjalanan yang lama, mungkin lebih dari 24 jam. Janji dengan Pok Mat Teksi supaya datang ambik kami jam 6.30 pagi. Saja aku tak nak susahkan adik beradik atau sedara mara yang tak seramai mana tu, sementelah lagi visa lambat diketahui. Aku tak kisah dan tak kisah. Memang kalau nak mengadap Ilahi, kita akan tinggalkan segala yang kita ada, kan?

Memang Pok Mat ni mantap, beberapa minit sebelum 6.30 dia sudah menunggu di luar pagar tanpa menelefon atau memanggil kami. Tapi alamak!! mana nak letak 4 beg besar Andalusia tu? Jadinya tiga beg dalam bonet, satu atas ribaku. Alaa besar jer tak berat pon. Sebabnya yang berisi sebenarnya 2 beg saja, yang dua lagi tu hanya berisi beg tarik yang sedang tu...juga yang Andalusia kasi. Strategi tu, tak lah kat sana aku terpaksa membeli beg ektra seandainya membeli sedikit barang2 sebagai cenderamata kawan2 kat sini. Heheh.

6.40 pagi....
Bismillahirrahmanirrahim...kami empat beranak turun dengan harapan agar segala urusan di Tanah Suci dipermudahkan Allah swt. Selamat tinggal untuk sementara ibu, Abang, rumahku syurgaku dan kenderaan yang membawaku ke sana ke mari. Hari ini khidmat kalian kutinggalkan. Terima kasih. Jumpa lagi dua minggu. Insya-Allah.

Flight MAS MH1327
Pertama kali naik MAS sebab naik Saudi Arabia. Tak mahal mana sebab tawakal book pada hari mendaftar walau sudah dilarang oleh pegawai Andalusia dan ustaz. Hehehe degil. Nasib baik dapat pergi pada tarikh yang dikehendaki. Biasa naik everyone can fly ajer...

Saudi Airlines

No comments: