Tuesday 30 December 2014

Pasar Kurma@ Ladang Kurma

Dari Bukit Uhud bas akan berenti di Pasar Kurma. Banyak jenis kurma dan produk berasas kurma dijual di sini. Ada jugak aneka minyak seperti minyak zaitun, minyak bijan...kelapa dara pon ada jugak.

Pendek kata memang harus menghabiskan sebanyak mungkin duit riyal yang ditukar kat Money Exchange tu. Paling banyak akak beli coklat yang dibungkus besar2 ikut saiz mulut saper ntah. Kalau mulut akak yang tertib ni....huwekkk....hihi...seketul tu empat lima kali gigitlah baru habis. Takkan orang Arab tu boleh muat kalau sekali telan kan. Ishh tak tau motip dibentuk besar2 gitu.

Hambik...ambik...HALAL...HALAL. Maksudnya dimakan boleh ajer sebanyak mana pun. Baiknya. Kurma Ajwa RM70 sekilo. Yang lain2 murah sikit lah.
Kurma yang Nabi Muhammad saw suka ialah kurma Ajwa. Maka sebaik2nya belilah kurma ajwa yang ditanam di Madinah untuk diagih2 kan kepada pada jiran, saudara mara dan kengkawan ye. Kalau tidak apa2 kurma pun okkay. Jangan jadi bakhil sudah.

Hehe...orang Arab suka guna perkataan ni apabila kita tawar menawar dengan rakusnya... Malaysia la bakhil ( orang Malaysia tak kedekuttt..). Iyolah tu tapi aku kena jadi bakhil terus tawar mintak diskaun 90 peratus. Buleh ke?? Kalau tak ada perasaan dan tak ada keroje lain boleh la kot.
Terdapat beberapa batang pokok kurma. Banyak lagi pokok kurma di tepi jalan berbanding di sini. Saja tanam buat sampel tu. Buah kurma galak masak sehingga klimeksnya bulan Ramadan. Biasanya sehingga pertengahan tahun masehi. Masa tu suhu mungkin mencapai 50 darjah c.
Aksi ini tak akan buat cameraman  berdarah hidung...

No comments: