Wednesday 9 July 2014

Nasi Arab Orang Melayu

Sudah berhari rempah nasi Arab yang kubeli itu asyik terbawa pergi ke tempat kerja. Sebabnya kumasukkannya di dalam beg kerja. Apalagi tiga empat hari dia berulang alik mengikut aku kerja. Akhirnya hari ni aku nekad nak masak nasi arabic spesial. Apatah lagi kelmarin sudahku dapatkan sekilo daging kambing di HPA. Tapi import jugak... kawan kata yang tempatan pun ada di situ. Hampeh...RM20 sekilo.

Hampir saja menu itu tidak terlaksana lagi... sebab aku tertinggal beg kerja!! Arg...macam2 hal. Nasib baiklah ada teman yang baru nak balik... so aku kirimi saja. Terima kasih... he..he.

Bismillahirrahminirrahim.... berpandukan resepi yang tertulis namun ada yang kuubah suai mengikut tekak Melayu kampung. Dagingnya patut direbus kosong lalu dicampur dengan nasi tapi aku bahagikan tumisan itu untuk perap daging. Then reneh hingga empuk. Sebabnya aku tak suka daging yang menjadi tawar tidak bersalut rempah.

Tak sabar tunggu masa berbuka. Uhh..hui sedap!!. Namun kalo daging kambing tu ada kuah sikit2 lagi power. Sup sempoi tak cukup bahan pun sedap. Uii memang sedaplah.
Esok nak oder lagilah. Harganya RM15 sepeket yang mengandungi beras basmati 
( panjanggg... ) dan rempah ratus. Memang berbaloi2.

                                                 Lagi nasi Arab posing lintang pukang...

No comments: