Saturday 12 July 2014

La Tahzan Aduhai Anakku

La tahzan....(jangan bersedih..)

Petang tadi kuhantar kakak ke hostel dalam keadaan sihat walafiat dan ceria. Ku kirimkan juga sejumlah wang untuk menjelaskan bayaran PIBG Abang. Ya la... sudah setengah tahun lebih masih belum setel. Rasa tak sedap hati apabila abang duk sertai kem itu kem ini masih guna duit sekolah. Teruknya aku....

Tup...tup, baru sekejap dapat panggilan daripada kakak. Dengan tangisan berjurai2 dia memanggilku. Aku yang mendengar rasa sungguh sebak. Mengapa wahai anak? Apa yang membuatmu sedih sebegitu rupa?? Jatuh ke...sakit ke... oh...jangan2...jauhkan... rasa saat itu inginku terbang bersamanya. Hu...hu.

Dalam sedu sedan dia cuba menerangkan... sayang tak begitu jelas. Setelah rakan karibnya menjelaskan barulah aku faham. Terimakasih rakan kakak, YUNI. Semoga bff4ever. Apapun, kakak perlu tenang dahulu. Sabar wahai anakku sayang.

Umi takkan marahkan kakak... bukan silapmu. Kakak buatlah tindakan yang rasional sebab kakak memang bijak. Yang penting tenangkan jiwa dan minda. Umi percaya ustaz yang merangkap warden asrama akan mengambil tindakan dan berikhtiar untuk membantu kakak. Insya-Allah.
Selain itu berdoa dan bertawakallah. Namun kita perlu percaya dan yakin... sesungguhnya Allah tidak menzalimi kita. Apapun reda dengan ketentuan dan rezeki Allah.

La ilahailla Anta...subhanaka inni kuntu minazzolimin....

No comments: