Tuesday 22 April 2014

Kalaulah Aku Ada PickUp

Sudah lama aku menyerabutkan berfikir cara-cara nak kemaskan halaman aku yang tak terurus. Sudahkan rumput dikais kais sang kucing hingga botak. Setiap hari ada benjolan pada tanah yang telah gondol. Malahan atas batu2 kecilpun mereka ceroboh. Adeh...sakit hanti weh. Aduhai kucing tolonglah berak kat pasir yang telah disediakan. Tulunlah hormat privasi aku yang menjaga dan mendidikmu hingga dewasa...

Ho ho merintih pasal kucing belang pulak. Alkisahnya haku ke kedai pasu pok man yang terletak di Kg Bukit sana. Motipnya nak beli pasu untuk tanam bunga kertas surat kabor yang nak dinyahkan oleh kakak hiparku. Konon2nya minat kat  pokok borgenvila pulak padahal dulu telah puas emakku memujuk rayu supaya aku ambik segala bunga2 serta kertasnya yang ada di rumahnya. Sebabnya? Emak dah tidak larat nak membekainya lagi. Sampai tahap nampak semak di matanya. Sebenarnya aku tak suka bunga ni sebab ada duri nan...tapi kini bunga2 dan kertas itu cantik nian berada di luar pagar hingga aku selalu memuji2 dan tertanya2 taman siapa yang indah ini?... hamboi... perasaan perasan dan perah santan. Sajer je aku tambah ajino sikit supaya syok aku mengulangkaji membaca entri sendiri. Amaran: Tolong jangan percaya. Waras. Hi..hi.

Nampaknya semua pasu kat situ cantik2 dan besar gabak. Regernya pun selaraslah dengan rupanya. Nak *menebeng membeli bolehlah kalau sebijik tu masih mampu meskipun terpaksa pecah tabung syiling tapi cam mana nak bawa benda ni. Hu.. problem. Masa ni la terpikir bestnya kalu ada pick up atau lori. Bas pun okay. Lagi bes kalau ada kawan2 yang telah tersantau oleh daku sudi menumpangkan bebarang berat haku tu. Heleh... akhirnya aku beli benda ni...nampak tak yang kayu 4 keping tu? Beli sikit namun  berat weh. Aku pun ragu2 nak muatkan dalam keretaku takut calar ke mati spring ke atau apa2 yang mengurangkan kesmartannya. Kiranya aku dalam proses nak menambah lagi. Nasib badanlah labu bubuh jer dalam kereta. Kena beli sikit sikit....

Kosa Kata Hari Ini...
* menebeng = memaksa diri membuat sesuatu


No comments: