Saturday 20 October 2012

Pabila Orang Mintak Tolong

Aku rasa setiap orang pernah menolong dan meminta tolong kan? mungkin mintak tolong  beli pamper, mintak tolong pinjam beras garam, mintak pinjam itu dan ini yang kita tak berapa nak berat hati nak berikan. 

Bagaimana kalau ada orang mintak tolong...err  nak pinjam wang daripada kita?  apa?? rasanya lebih baik mintak tolong angkat seluar dalam di ampaian... Duit tuh,.. sebulan sekali baru dapat, tu pon tak banyak. Mesti fikir 10 kali nak beri persetujuan.

Tu lah, alkisahnya terjadi padaku, pagi baru balik dari Langkawi untuk habiskan duit... petang ada orang call cakap nak pinjam duit. Katanya terdesak sesangat... aduss...  nak tolong? tak tolong?...

memandangkan orangnya aku agak kenal sebab dia selalu jual kue kat tempat kerja aku...dan apabila kuhitung2, rasanya adalah lebih sikit bakinya sebab akukan tak jadi beli pinggan corelle, so okaylah. Makanya panjang lebarlah doanya agar aku dirahmati Allah dan bagai-bagai lagi yang baik2. Amin...

Akhirnya, aku dapat tahu... rupanya dia banyak berhutang dan dia sudah buat banyak cubaan untuk berhutang dengan rakan-rakanku. Sebenornya, aku pun bukan ada duit sangat sekarang ni. Tapi tak per lah, demi melepaskan orang daripada kesesakan jalan raya... eh kesesakan hidup ( kalau betul seperti katanya...) , aku reda. Semoga Allah melapangkan hidup aku sekeluarga daripada segala himpitan dunia dan akhirat.



No comments: