Monday 22 October 2012

Baulu dan Akok @ Jamuan Akhir Tahun

Pabila sampai hujung2 tahun ni mesti ada mak, ibu, umi, mami, megi dan lain2 yang agak sibuk memenuhi permintaan anak2 sekolah. Alaah... bukan permintaan ajaib pon. Cuma minta sediakan kuih muih untuk jamuan akhir tahun kelas mereka. 

Hmm, kuih muih?... nanti umi belikan kuih baulu, ok tak? tak pon akok berkedut ( sejenis kuih manis yang fofular kat Pantai Timur ). He..he. Aku tau, mereka tu bukan nakkan kue original kampung tu. Demer tu mahukan kek coklat, puding2, koktel dan aneka lagi yang moden2. Lagi sporting kalau ada mak yang buatkan kek cawan angry bird gitu. Hamboii...tak hingat asal usul.

Teringat atuk cerita zaman dahulu.... masa aku sekolah rendah dahulu kala, aku hanya bawa biskut kering untuk jamuan kelas. Apabila cikgu tengok terus hilang selera... kwah..kwah. Ada sorang tu anak cikgu, siap bawa puding dalam bekas cantiiik macam pelangi lagi. Tengok bekas pon dah ingatkan kue sebab aku nampak ada sorang cikgu laki tu macam nak cubit...( ingat aku sorang jer yang rusa masuk kampung! )... :-)

Mestilah para guru menumpu kepada kumpulannya. Sedangkan geng aku hanya terdiri pelbagai biskut2 yang hanya dimakan oleh orang tua kuno saja. Ada biskut lenga @bijan, biskut empat segi keras.... dan lain jenis yang murah2. Dahnya itu saja yang ada kat rumah manakala yang sedap2 dan cantik duk kat kedai. Ha..ha...he..he ( lucu dan kesian dengan diri sendiri...)

Dah dua tiga hari kakak merengek2 nak aku buatkan koktel tapi aku jual mahal jer. Bukan susahpon nak bikin, cuma sediakan bahan2 dalam tin sajer. Untuk makluman kakak, benda2 canned tu boleh tahan gaks regernya. Takkkan nak buat sikit jer... nanti tak cukup. Pas tuh, takkkaan sejenis ajer isinya... nanti tak sodap, macam tak ikhlas saja. Bukan umi ni kedekut tahik hidung masin... saja nak warning.. janji belajar rajin2 tau. Comeii.

 
koktel idaman malayaku, spesel untuk kakak dan geng.

Makanya, tadi aku belilah bebahannya. Tiba2 anak dara tuh menjadi over rajin... nak buat puding buih lah pulak. Tercongok depan lappy cari resepi. Hei... mari sini! ikut ajer resepi ai ni. Ingat mak kau ni tak reti masak ke? tulung sikit. Kalau tak jadik busanya, sila tambah dinamo yer, guranti tinggi buih tu...puas?

 my little chef yang bikin. Memang sedap, nyum-nyum di mulut.


No comments: