Sunday 15 July 2012

Durian Basong Paling Sedap!!!

Hah, buah king nis kian melambak di pasaran. Di tepi jalan, bawah pokok, muka jalan... hatta di kampung terpencil pon ada gerai jual buah durian. Yalah, buah raja katakan, di ceruk manapon orang akan selongkar asal dapat makan yang terbesttt. Aku pun tak terkecuali. Musim ni saja dah banyak aku kerobek isi buat tempoyak 2013 gara2 isi tak berapa ummp.

Kat Terengganu, buah king yang paling sedap ada di kampung Basong. Orang panggil durian Basong. Kelmarin lepas hantar kakak ke kelas tambahan, aku, AK dan adik memulakan travel-durian. Ala-ala jalan2 cari makan tuh lah.

Kat luar simpang ke kampung tuh, aku beli RM20 untuk 7 biji. buah sebesar kepala adik. Masuk dan masuk.... eh, tak der orang menjual pon?!.. Oh, hari ni kan hari Sabtu, so para penjual dan peraih bawak hasil2 dagangan ke Pasar Minggu Kuala Berang. Tapi jangan putus asa... teruskan perjalanan. Ha, ada satu gerai. RM20 untuk tiga biji sebesar kepala adik jugak. Beli bang, jangan tak beli.....


beginilah rupa dan isi durian Basong tuh.

Balik rumah tak sabau2 nak cekah buah durian. Masya-Allah... sedapnya, lemak manis berkrim.... nyum, nyum. Tapi mengapa durian kat situ sedap sangat eh?

Pada pendapat aku lah, mungkin faktor geografinya yang terletak di kawasan sejuk, pinggir bukit yang memungkinkan pokoknya subur dan tumbuh selesa di situ. kot nyer lah. Oh yea, letaknya on the way ke Tasik Kenyir.



No comments: