Sunday 8 September 2013

Nak Kurus,? No Nasi

Kisah A
Kelmarin masa pergi kat Nissan Servis, aku ditegur oleh seseorang. Sumpah kalau dia tak menyapa nescaya aku tak kenal. Sebabnya, dulu badan bertampal lemak sepersis aku... tapi kini alahai selim melim seperti anak dara! Waw.

Makan ubat ke? tanyaku tanpa berlengah2 lagi. Dulu makan gak, tapi lama-lama tak boleh dh sebab rasa nak muntah.
Pas tuh? rupanya dia tak makan nasi langsung selama dua tiga tahun. Hanya makan biskut, buah, kerepek dan sayur saja. Hasilnya dia turun berat daripada 86 kg ke 50kg saja. Alahai seksanya nak kurus.

Kisah B
Dan aku pun teringat akan seorang rakan ku, diapun sama masalah obes. Tapi lama tak jumpa, tiba2 aku terserempak ngan dia yang slim seperti model. Kurus dan tirus saja mukanya tak seperti dulu yang lebar saiznya dari atas ke bawah. Rahsianya? tak makan nasi juga beberapa tahun. 

Dua tiga tahun kendian , terserempak lagi. Kali ni aku kenal sebab dia kembali sebagaimana mula2 aku kenal. Melebar. Hmm... aik? semakin sihat nih! sapaku. Tak larat dah nak tahan makan, katanya sambil tersenyum manis.

Kisah C
Banyaklah aku punya kisah. Sejak awal ku kenal dia ni, memang dia gemuk. Macam2 ubat kurus dimakan. Akhirnya berkat kesungguhan dan kesabaran yang amat tinggi.... dia kurus jugak. Cantiklah. Makanya asyik berkebaya ketat-ketat sajalah. Sudah hilang tudung labuhnya dulu. Masa berlalu, terserempak pulak dekat satu majlis... Tapi badannnya sudah kembali ke zaman mudanya....tembam dan nampak macam sembab pulak. Tak tanya kenapa....

Kesimpulannya,
Makanya encik2 dan puan2... kalau nak kurus jangan makan nasi ye. Makan aje kayu ke... daun kering ke... ha.

No comments: