Sunday 22 September 2013

Ho Chi Minh - Ben Thanh

Balik dari Chu Ci, rehat kat bilik kejap... cepat2 siap walau mengheret kaki, tapi mesti kuatkan semangat sebab hari ni barulah aku berkesempatan meredah pasar yang menjadi menu wajib jika ke sini. Macam pasar Kedai Payang gaya. Cuma barangan dijual yang berbeza. Barang jualan di sini sudah tentulah kain koton, telekung sulam2, baju kurung, beg2 sulam dan aneka macam lagi. Tunggu bawak duit bebanyaklah. Jangan risau kalau tak terer cakap omputih, belasah ajer cakap Melayu. Gerenti barang boleh bertukar menjadi milik kita punya.

 kat belakang tu pasar Ben Than ( sebutan seperti bentang... bentang tikar tuh)
baju ni ulang tayang masa datang. Tak bawak banyak sebab ingat nak beli aje kat sini. Tapi mesti diingat, orang sini kecik molek aja. Makanya saiz super cam aku... susah ataupun x der.  Rilek jer bukan orang tau pun. Ajaibnya wangiiii jer.. ha.
Pasar ni ada lorong2 bagi jualan barangan tertentu. Lorong 4 untuk kain, kain dan kain. Memang sesuai untuk wanita yang gila baju cotton. Harganya murah. Tapi kan aku tidak termasuk dalam golongan wanita yang ketagih membeli. Hasilnya satu apa barang pun aku tak beli. Sesuailah juga, aku datang sini hanya nak berjalan2 sambil...... 
sambil membeli yang aku SUKA! Hey Ladies kan..
Aku suka tengok gelagat peniaga kat situ. Tak jemu2 meraih perhatian pelanggan. Mereka agak agresiflah sampai tarik2 tangan. Tangan2 menggapai dari kiri dan kanan. Mulut mereka memanggil2 kakak... abang... abang sayang pun lagi. Kagum aku akan keagresifan mereka mencari duit. Sebenarnya sesak nafas jugak dibuatnya.

No comments: