Sunday 22 September 2013

Ho Chi Minh - Mekong

Mekong Delta dan Pulau Penyu ( My Tho dan Turtle Island)


Masa untuk ke Mekong Delta dan seangkatannya. Macam biasa, penjaja ada kat mana2. Ada tu jual jual 7 beg telekung dengan harga RM50. Agak menarik tapi tak sempat nak nengok sebab bas mini yang akan membawa kami ke Mekong udah sampe. Penjaja nampak kecewa. Esok yeh!

Saper2 yang nak pergi ke Mekong ni boleh berurusan saja dengan pihak hotel USD10 rasanya untuk bas. Untuk tiket VD90,000. Kami naik bas mini lebih kurang sejam. Sebelum tu singgah kat cafe ala2 RR tu untuk pekena kopi dan buang2. Ps: kopinya sangat sedap. Pemandangan di sini sangat cantik. Suka.
Dah sampai. Bukan naik feri yang besar tu. Naik bot penambang saja merentasi Sg. Mekong ke Pulau Penyu. Ngape air sungai Mekong ni keruhh je. Naik bot lebih kurang setengah jam sebelum sampai ke Taman Lebah.
Di taman lebah ni, kami dihidangkan dengan madu yang dicampur ngan limau kasturi. free aje. Lepas tu kalau nak beli produk lebah tu silalah beli... kalau tak mo tak pe. Aku tak beli pon sebab berjimat. Lagipun kat Malaysiakan berlambak2. Pas tu, naik bot lagi ke...
Ni pulak adegan di taman buah-buahan katanya. Tapi aku tak nampak pun buah2 lain kecuali yang dihidang di atas meja. Di sini free juga. Cumanya adalah beberapa penyanyi tempatan yang mendendangkan lagu2 tempatan dan Si Jantung Hati. Pas tu bagi tips lah kalau bermurah hati. Walau bagaimana pun, mereka ni lebih mendahulukan pelancong mat saleh untuk menperdengarkan suara mersiknya.  Ada aku kisah?

 pusat pembuatan kandi kelapa. Aku tak terbuka hati walaupun ada free utk dirasa.
Cuka apa nih? ropanya wain berintikan ular senduk dan jengking.
dibawa naik kereta kuda pusing2 kampung. Duduk mengadap peha anak dara China. 
hai Abohhh...
 
naik sampan ke tempat penambang tadi menanti. Cuak juga nak naik. Tapi sungai ni sempit aje. Tawakkallah. Oh ye... tiba2 je masa habis makan buah, hujan turun rerintik. Makanya terebanglah duit RM2 seorang beli baju hujan polka nih. Sangat lawak jenaka pulak.

No comments: