Saturday 24 March 2012

Sayur Kampung Plus Budu

Pagi tadi aku meluang2kan masa ke pasar minggu...  sebenarnya aku teramat jarang nak ke pasar. Bukan apa, mesti terbeli banyak sayur hingga tak sempat dimasak2 oleh daku....

Hah, di situ pelbagai jenis sesayur dijual. Yang bestnyer banyak sayur kampung seperti pucuk paku midin, daun cekur manis, rebung. Ewah.... buah kerdas pon ado. Kenal eh? alahhh yang adik beradik petai dan jering gituh. Kalau makan, jangan sesekali terkencing kat tilam weh. he, he...


 terung ni pun jadi komesel gaks, kat rumah aku tumbuh sendiri jer...


Tapi reger sesayur kampung  tuh tak berapa nak murah berbanding sayur mayur yang banyak para petani curahkan kederat dan titik peluh seperti sawi, kobis dll tuss. Semua tu bermula dengan harga 2 hinggit. Bukan semuanya pucuk muda, siap campur ngan daun tua kerepot sekali. Ngaper yer?? 

Masa kecik2 dulu aku biasa gaks masuk hutan cari pucuk paku. Suker nyer masa tuh. Dapat banyak... boleh beri kat jiran lagih.

Lepas tu, aku tanyakan harga budu. Tau berapa? RM1.50 jer.... pulaks. Melihatkan botol budu itu, aku lantas terbayang keringat banyak orang. Di situ bercampur baur jerih payah para nelayan, pemeram, pembotol, tukang lekat label dan aneka bagai lagi. Tak termasuk lagi nak mohon sijil halal JAKIM lagi. Sungguh mengharukan.



No comments: