Monday 2 December 2013

Ubi Rebus Plus Kopi Panas...

Kalau anda sedang menghabiskan cuti tahunan, apa yang anda akan buat sepanjang2 hari. Ulang alik ke bandar hingga tak tahu apa nak dibeli dan nak diwindow atau kemas rumah tangga yang banyak tersimpan surat-surat khabar lama, bil air api yang sangat lapuk dan kad undangan perkahwinan dua tiga taun lepas yang si pengantin dah beranak pinak dua tiga orang, atau alih-alihkan perabot supaya suasana lebih segar bugar ( yang ni aku telah praktis... tapi masih nampak kuno sebab perabot2 masih lama dan cap ayam) atau berguling galak dari pintu bilik ke anjung rumah sebab nak habiskan masa. 

Arggg... rupanya cuti pun adakalanya membosankan.

Niat awalnya memang nak berjalan2 tapi masih tak merancang secara serius. Maklumlah musim hujan ni cuaca tak terjangkakan. Takut juga kalau terpaksa bergelimpangan di pusat pemindahan banjir di tempat orang! Penyakit jangan digoda. Pernah juga ketika aku dalam perjalanan pulang dari Johor, sesampai di Pekan air sungai dan melimpah. Nak harung air atau nak berhenti singgah rumah adik yang tinggal di situ. Dan kami membuat keputusan yang tepat dan jitu. Balik terus. Malamnya, dalam berita teve diwartakan seluruh Pekan dilanda banjir besar dan adik aku pun berpindah ke balai raya pada malam tuh. Hah... nasib baik.

Alamaks, panjangnya intro... sebenarnya nak cerita pasal ubi dan kopi jer. Hari ni tiba2 teringat pada menu klasik tu. biasalah kalau hujan saje mesti orang akan ingat makan ubi rebus ngan kopi o panas alangkan bes dan nikmat hikmat. Eleh.. macamlah aku biasa sangat. Bukan apa, masa aku kecik2 dulu mana lah ada sesi makan minum selain daripada makan nasi ikan singgang dan air sejuk. Paling standardpun air teh o serbuk teh yang dalam gelas kaca tu. Haa.. ingat tak?

Justeru kami berdua suami esteri pun menghabiskan minyak kereta lah untuk mencari ubi2 yang diidam mengalahkan ibu2 mengandung. Oh ya, kalau nak cari ubi ke ibu ubi ke mesti nak pergi kat Manir sebab sepanjang jalannya banyak orang menjual pelbagai spesis ubi dengan harga yang murah. Aku beli sekilo ubi keledek dan 2 kilo ubi kayu. Semuanya RM11.00 saja. Murah kan? aikk... jalan jauh2 beli sekilo jer? tak per, kalau nak makan lagi, datang pulak esok2. Akukan suka yang segar dari ladang. Minyak petrol mahal apa susah sebab still murah berbanding Indon dan Thai. Ha...ha.

Dan petang tadi, lengkaplah menu idamanku. Tapi kopinya pulak terlebey pekat dan pahit llepang ( sangat pahit)...


No comments: