Friday 15 February 2013

Sukarnya Ikhlaskan Diri


Baru-baru ni kan, moyang anak2 meninggal, Allah swt permudahkah pemergiannya dalam tidur tanpa disedari sesiapa sehingga Subuh Al-Fatihah untuk tok... Kami semua sayangkan tok. Makanya aku sekeluarga cepat2 ke rumah tok. 

Masa aku sampai, orang tak berapa ramai lagi. Aku juga menyibukkan diri dengan membantu urusan memandikan jenazah walau pun tanpa ilmu. Melihatkan tok yang tidur panjang itu, air mataku tak henti2. Begitu jugak, aku sempat mencium wajah tidur itu untuk kali terakhir. Selamat sejahteralah tok di sana menemui Maha Pencipta.

Biasanya di sini, pabila ada kematian, orang akan letakkan bekas khas untuk orang yang menziarah menyumbang sedikit sebanyak membantu keluarga si mati. Ada yang letak 2,5 dan 10. Yang banyaknya 5. Pemberi sebenarnya tak perlu susah2 hati sebab tak ada seorang pun yang memerhati berapa yang diberi. Malah, tak beri pun tak mengapa. Lainlah, kalau majlis kenduri kahwin, tuan rumah memang mengharap salam keramat untuk top up kos kenduri. Cumanya, ramai yang bubuh seikhlasnya nak tumpang pahala sebabnya duit2 tu diguna untuk majlis kenduri tahlil untuk arwah dan semua muslimin muslimat yang telah tiada

Tiba2 ada seorang makcik ni... dia tak bubuh duit dalam bekas walaupon bekas tu ada depannya, terus datang jumpa tuan rumah. Dia hulurkan not 50. Hmmm. Apa yang menarik perhatian aku ialah cara dia menghulur. Duit dilurut melentik agar ramai yang nampak jumelahnya. Alahai mak cik... 

Aku rasa sedih dan kasihan sangat pada orang tua itu. Bukannya sedih kerana aku tidak mampu, tapi sedih dan malu dengan umur dan imej penampilannya. 

Kata Herman Tino dalam lagunya,
derma bukan tontonan, lakukan dalam sepi......
Sematkanlah keikhlasan.




2 comments:

Afraa Ain Ahdia said...

subhanallah. mudah-mudahan makcik tu sedar :)

che dai said...

moga-moga.