Tuesday 4 December 2012

Aduhai Mi Sup

Aku jarang ke pasar malam, kalau pergi pon nak beli sayur dan ikan. Sesekali tu beli mihun sup kegemaran semua. Korang pon mesti suka kan. Mi sup ni sedap tak terperi, apatah lagi kalau dibubuh perut lembu. Perut ayam tak tahulah...

Makanya, ketika meronda2 ternampaklah aku akan pasar malam. Ehh, berhenti... semerta encik Kay memberikan isyarat untuk berhenti. Kemudian jalan2 cuci mata, ternampak gerai mi sup. Apalagi, mestilah nak beli. Heran jugak aku, mengapa bekas tok aji lebih besar daripada bekas garam. Masa penjual tu bubuh perencah dan perasa, maka fahamlah aku mengapa demikian berbeza saiznya. Dia mencedok satu sudu besar tok aji dan setengah sudu besar garam... untuk satu bungkus mi. Hahh...

Rupanya itu rahsia mengapa mihum menjadi sedap. Nampaknya, aku kena kurangkan beli mi sup lagi lah lepas ni. Tapi kan, masakan di kedai memang gitu kan?


No comments: