Saturday 24 November 2012

Pengantin Dalam Dusun

Hi..hi... baca ala2 jeritan kutilanak Kg. Pisang.

Tajuk tu tak ada kena mengena dengan hantu pun. Sebenarnya, aku baru balik dari majlis kenduri kahwin. Susah jugak nak ke rumahnya. Jalan bersimpang-simpang,... jalan kecil saja. Sudah gitu, anak2 kecil berlarian tak hirau kereta lalu lalang. Oh... betapa braninya budak2 sekarang tak seperti aku dulu, tengok kereta lalu... tak bergerak2 takut rebah terkena angin. he.

Amboi, rumah pengantin dalam dusun buah rupanya. Ada pokok durian, rambutan, duku...rambai. Pokok katak, pisang, ciku.... dan macam2 lagi. Alaa, macam karangan Dusun Datuk Saya yang aku selalu tulis masa cikgu suruh buat karangan. Dok gitu ker?.. Yang sungguh mengujakan semuanya sedang berbuah! alahai... sukanya aku kalau rumah aku pon begitu.

Rumah aku kalau 10 tahun lagi agaknya boleh jadi begitu kot. Pokok duku, rambutan, jambu, mata kucing, durian belanda... Nanti pencen, aku kiranya kutip buah2 sahajalah...hmmm. Silalah datang ke rumah aku 10 tahun lagi yek.

Apapun, selamat pengantin baru buat kedua2 mempelai, semoga bahagia ke akhirnya. Amin.


No comments: