Tuesday 17 April 2012

Landskap : Pokok Menjalar di Dinding Rumah

Masa aku jalan2 tadi ternampak sebuah rumah yang menarik. Lokasinya di tepi jalan besar tapi kewujudannya jarang diperasankan orang. Aku sendiri kengkadang nampak kenkadang tidakk.  Ngaper pulak? ... sebabnya dari pagar, laman dan dinding rumahnya dipenuhi pokok2 nan menghijau. Orang panggil seni apa yek? lupa pulaks aku. 

Sebenarnya aku pernah terbaca tentang landskap yang menanam pokok hiasan hingga memenuhi permukaan dinding rumah. Cantik ah... mesti sejuk dan nyaman cuaca dalam rumah. Saper eks empunya badan yang kreatif itu??

Pabila melewati rumah itu, aku selalu teringin nak snap gambar... tapi memandangkan duduknya selepas lampu isyarat so tak pernah berpeluang lagi. Nanti ah, suatu hari nak jugak aku berhenti di situ. nak berkenalan sekali ah... sementara tuss, mari tengok halaman orang deh...



creeper Ficus pumila rupanya...  gambar dari tenet..

No comments: