Saturday 11 July 2015

Berhemah Menyambut Raya... Ubahsuai Saje

Alhamdulillah... kalau panjang umur kita semua akan menyambutnya pada hari Jumaat ni. Alangkan cepat masa berlalu. Baru saja rasanya dapat wassap daripada geng2 tentang peringatan menggantikan puasa. Alih-alih dah nak sambut raya.

Macam biasa golongan ibu yang paling sibuk dan paling cekap @ terpaksa cekap dan cekalkan diri untuk menguruskan persiapan. Kalau nak harapkan ayahnya alamat pakai baju singkatlah anak2. Hihi. Segalanya perlu detail. Kalau akak lah... pada awal Ramadan lagi sudah sibuk melengkapkan baju anak2. Bahagian baju melayu lagilah awal dibeli kainnya. Kemudian bahagian kasut2 pulak. Sambil tu curi2 oder kuih raya. Ala cari yang murah saja... orang kata asal ada.

Ada sesetengah orang tak gemar beli awal2 sebab tak dapat rasa mood raya yakni beramai2 berjemaah membeli persiapan raya. Betul jugak... kadangnya diskaun di pasar raya mencanak2 menjelang raya. Tapi akak serik pabila sekali terpaksa beratur panjang2 nak2 pula kaunternya dibuka satu aje. Tambah lagi dengan tak ada saizlah pulak... hadoi.  Apapon kena berhemah supaya tidak membazir.

Amboi mukadimahnya... sebenarnya akak saat2 akhir ni duk nampak bunga2 hiasan saja. Hihi. Terbayang-bayang jambangan bunga cantik kat kedai tu... teringin sangat nak pindahkan dari kedai ke rumah. Ngeh ngeh.

Nak cerita... tempayan tu duk kat luar. Tak terfikir langsung nak jemput masuk dalam rumah. Bukan apa takut buat menyemak jer. Tapi kan, apabila nak raya kita semua jadi kreatif dan tumbuh macam2 idea dalam kepala. Kan? Kan...
Bunga ni baru berpindah tempat tinggal. Ingat masuk kedai nak beli bunga nak bubuh jer dalam pasu... tapi memandangkan reger mahai tak leh tahan, belum masuk GST tu lagi. Makanya aku yang mengamalkan jimat cermat ni terpaksa rembat yang sudah siap gubah. Taulah kan... bunga redi gubah ni kadang2nya berhabuk sekali.

Justeru adik kakak semer... rajin2 lah tangan dan mulut (untuk membebel mintak bantuan ) untuk membersihkan hiasan dan bunga2 lama kita tu. Bunga plastik ni kalau direndam sabun berseri2 lah. Nampak macam baharu. Tapi kalau ada duit lebih tu bolehlah ajak akak ni ke kedai bunga. Kita riki2 bunga untuk memeriahkan hari raya yang datang setahun sekali tue. Hokey?...



No comments: