Thursday 10 May 2012

Ciri-ciri Kata Laluan yang Sangat Selamat@DiGi CyberSAFE



Dengar sini,

ini ada satu pengumuman. Para ibu bapa dijemput hadir mendengar ceramah percuma daripada DG yang akan diadakan di dewan sekolah pada 7 Mei.

Alaa... rasanya nak promot agar aku dan warganegara sini agar bertukar berokband kot!! biasaklah... aku teruja jugak, sebabnya aku rasa mesti ada diskaun hebat. Kalau sesuai bolehlah aku tukar berokband lah.

Hari nis ada datanglah van2 kuning tu dengan orangnya berbaju kuning, tapi bukan maskot kuning yang hodoh tus. Aku soal siasat gaks akan tujuan tersirat... ada jual2 ke atau promosi haper2?? diorang kata tak der semer tuh. Cerita-ceriti sajer.

aku stop sebab petir dan kilat sabung menyabung.....


bagus ah DG, ambil inisiatif untuk sedarkan pengguna. 
Langsung tadak iklan secara langsung. Tak langsung??? mesti la adaa. Tak kisah...

ceramah di sekolah dia nih lar...


Ciri-ciri kata laluan yang selamat:
  • untuk mencipta password yang selamat, gabungkan abjad, nombor dan simbol. 
  • Penjenayah hanya ambil masa 10 hingga 30 jam untuk cuba pw yang guna huruf2 kecil.
  • pw guna huruf besar 7 hari.
  • pw yang guna abjad dan nombor 48 tahun
  • pw yang guna abjad, nombor dan simbol ambil masa 48 eh bukan... 44 ribu tahun untuk diceroboh!!! amboi selamat, selamat...

Itulah serba sedikit yang aku dapat rakam di otak tentang keselamatan penggunaan internet. so kengkawan... sila pastikan pw korang cukup strong, terutama internet banking lezz.




No comments: