Sunday 12 June 2016

Menggamit Kenangan di Memory Lane

Sudah alang beralang akak sekeluarga ada di Ipoh pada hari Ahad ni, rugi lah kalau tidak diinjakkan kaki ke pasar yang menjadi sebutan ramai ni. Memang teruja. Pagi-pagi lagi sudah sampai kat Ipoh... heheh memang tido kat sini pun. Walau dalam 10 minit sudah sampai tapi tak jumpa-jumpa jugak lorong kenangan ni. Mana ehhh berpusing pusat sudah kami suomi isteri. 

Nah... akak berbaik hati ambik gambar landmark ni untuk bakal pengunjung lain yang berhajat nak ziarah kat sini. Oh ya kena datang awal supaya kereta kita dapat ditinggalkan dengan selesa dan selamat.
Akhirnya tiba-tiba saja terjumpa Pasar Karat@Memory Lane ni. Memangnya banyak lorong digunakan peniaga untuk membentangkan tikar jualan. Apa yang ada di sini? jom ikut aya jalan-jalan...
haha... sesuai dengan namanya. Banyak yang berkarat-karat, Ramai peminat ni. Kalau ada sape-sape yang hilang rantai besikal tu boleh lah cari ganti kat sini. Nampak tu... penutup rim kereta pon hado. Dulu, kereta Proton Iswaraku terjatuh penutup ni masa kereta bergerak. Apa lagi tergolek-golek lah kat jalan raya. Nak berenti ambik? memang tak lah wehhh.

lagi... periuk belanga bertangkai ni memang menggamit memori.


wahhh ni best... sterika antik. Penumbuk kayu tu ai suka. Tapi tak beli
 sebab mahal.. ngeh-ngeh. Selera akak lebih  apabila tengok tempayan dan pasu-pasuan ajer.

Peniaga ni jual pelapik papan gosok ajaib katanya. Gosok belah atas jer bahagian bawah otomatik licin. Bolehlah try RM10.00. ( balik rumah tak sabau nak gosok baju... memang tak ajaib langsung!)

Masa jalan-jalan tu aku terdengar lah perbualan dua orang anak dara cun melecun dengan gaya terkini. Katanya dia dah tobat tak nak datang ke sini lagi. Kiranya inilah kali pertama dan terakhir dia datang ke pasar karat ni. Hahaha... anak-anak dara comellote tak sesuai lah kalau nak melancong ke sini kecuali yang berjiwa antik mentik saja.

Apapon, sesiapa yang berkunjung ke negeri oh kome dughian udoh luruh ni disyorkan ke sini untuk alami perasaan dan suasana yang berbeza. Sensasi.





No comments: