Saturday 17 October 2015

Tempat Mesti Pergi di Cameron Highlands

Kalau nak berjalan2 kat CH ni aku rasa sehari sudah memadai. Sebab tak banyak tempat yang best. Tapi tak boleh tidak mesti lapor diri di dua tempat ni...

Bharat Tea... Ladang Teh Boh

Dua-duanya popular. Boleh jer mana2 pun sekadar nak bergambar dan berkenal-kenalan dengan mak ayah teh uncang yang wajib ada kat dapur kita tu. Hampas teh tu jangan dibuang ye puan-puan. Sesuai sangat dijadikan baja penyubur pokok bunga atau pokok daun kita kat luar tuuu.

 Saujana mata memandang. Rasanya ladang Boh lagi luas. Kalau nak adventure sikit boleh sewa bas mininya untuk terus ke kilang. Akak pernah naik sekali... rasa nak muntah dan taubat dah.

 Jom pekena teh secawe...

Taman Lavender

Tiket masuk RM4 untuk kanak2 dan RM6 untuk mak ayah budak. Mahalnya... tapi jom masuk dulu
.
 Ada juga bunga ni. Alaaahhh lupa pulak namanya... cik daisy namanya weh.  Cantik dan subur sangat wei. Kalau kat umah kita jadi kenit2 saja. Itupun kalau tak mati. Justeru tak payah bazirkan duit beli anak pokok yang banyak dijual di Kea Farm. Tapi kalau nak beli bunga ni, sila pilih... harga sekuntum RM2. Mesti senyum sampai terkoyak bibir saper yang dapat. Hehe...

 Pokok stoberi pun ada kat. Makanya jimat masa kita tak perlu pergi ke taman strawberi lepas ni. Kiranya puaslah mata menjamu selera serta kerja outdoor sajalah henset kita untuk ambik gegambar.
 Nah... kalau rasa koya berangan nak ada dan tinggal di dalam kebun stoberi tu, boleh petik sendiri. Tapi masa akak pergi stoberi tu cuti... maka tak dibenarkan saper2 berangan. Huhu.

 Laluan ke bahagian atas yang ada taman bunga dan stoberi. Indah dan kreatip sungguh. Saper2 yang mudah terasuk dengan taman Inggeris bolehlah cedok2 idea kat sini.
 Dalam kasut Phua Chu Kang pon boleh tanam pokok hiasan. Pokok durian tak sesuai kot. Oleh itu wahai adik2 kakak2 dan mak cik2 tu diserulah agar manfaatkan kasut but terpakai encik suomi tu daripada biarkan jadi tempat lepak katak dan lipan.

 Aduh penat dan dahaganya jalan2 kat dalam ni kan. Ehhh jangan bimbang... ni dia yogurt stoberi dijual dengan reger RM8 sebekas. Bawah tu buah stoberi kecik2 lagi masam. Ada juga dijual strawberi segar dengan harga RM10. Kalau gian nak menghadam kat situ sambil lepak2 tu sila lah beli... jangan kedekut tunggu kawan pelawa jer... hihi. Tapi kalau nak bawa pulang, kat pasar lagi murah.
Alamak belum sempat solat? Hehe... boleh jer usolli kat sini sebab surau comel ni ada disediakan. Selamat.

Ada lagi tempat yang boleh dikunjungi seperti Taman Kaktus, Taman Lebah.... dan macam2. Tapi dua tempat ni ajer akak sanggup ulang tayang kat CH.

No comments: