Saturday 3 October 2015

Rumah Kita Gaya Hidup Kita, Rasional Rumah Bersepah...

Sehari dua ni akak ada mood nak beresihkan rumah. Alaa... sekadar menyapu dan lipat kain jer pun. Lagiannya rumah ni tak ramai ahli... kiranya pembuat sepah tu kecil saja peratusnya.

Kebetulannya kelmarin ada saudara yang datang. Apalagi memuji2 lah dia. BerSIHHhnya rumahh. Ehemmm hem. Dan memang tak dinafikanlah.... hihi.

Tapi kan perlukah rumah kita menjadi terlalu teratur setiap masa. Pada akulah.... hmm dengar ya nak keluarkan teori yang berpaksikan pada keberatan tulang ni dan jugak dalam konteks aku; Rumah bukan galeri hiasan atau pameran untuk dipandang cantik sahaja... (Ramai yang mencebik dan tak setuju ni... jangan mare neh)
Biarkan anak2 gembira di dalam rumah. Bersepah dan berkecah adalah normal. Gambar di atas tak ada motip. Sekadar hiasan.

Rumah adalah kehidupan yang memberi kebebasan kepada ahlinya bernafas dan bergerak bagi menjana idea dan kreativiti. Cuba bayangkan perasaan ketika kita mengunjungi rak jualan kaca di pasar raya. Pecah dikira bayar tuuu.... huh! Memang tahan nafas sentiasakan.

Cuba bayangkan juga perasaan anda ketika berkunjung ke rumah teman2 yang rumah mereka ibarat dalam majalah tu. Seronok? Hmm tentunya selepas menghayati kecantikan dan keindahan susun atur dan hiasannya, maka kita terasa nak cepat2 beredar apatah lagi kalau membawa anak2 kecil... tentu berjela2 peraturan dan denda akan kita bentangkan sebelum turun dari kereta. Betul tak??

Yeaaay... rumusannya kita bolehlah bermalas-malasan saja demi kelangsungan sifat malas kita tu ek. Hehe...ingat kita tak mahu hidup dalam tempat pelupusan sampah, kan? Okay... katakan ruang tamu tu wajib sentiasa bersedia untuk menerima tetamu pada bila2 masa. Tapi ruang keluarga dan dapur tu logiknya kalau bersepah saja kerana memang di situ tempat aktiviti keluarga.

Hihi... apa yang aku nak luahkan sebenarnya ni ek. Apapun kepada surirumah yang boleh mendisiplinkan ahli rumah agar sentiasa memastikan rumah tangga sentiasa bersih dan teratur adalah yang terbaik. Cayalah.

No comments: