Tuesday 5 November 2013

Kayap Oh Kayap

Dua hari lepas, adik mengadu sakit bawah ketiak. Setelah aku cek tak ada apa2 pun. Lepas tu dia menangis apabila abahnya tersentuh ketika bergurau. Hai abah, bergurau dengan anak takkan kena masuk spital. Geram jugak. Setelah dicek sekali lagi barulah ternampak banyak butiran merah memanjang dari dada hingga ke belakang. Ya Allah, kenapa ni?... cemas jugaklah aku. Serta merta aku rasa bersalah kerana adik kata dia telah beritahu aku, tapi aku tak ambik kisah. Bila dik? masa umi tengah jemur kain. Arg... cuainya aku. Betapa aku langsung tak terperasankan apa yang dia kata. Sori sayang...

Malam tu jugak, kami bawa dia ke klinik. Doktor kata kena kayap. Sebenarnya walaupun sudah tua usiaku tapi aku tak pernah tengok penyakit kayap. Yang aku dengar, kalau kayap ular bertangkup... pesakit akan mati. Allahuallam. Sedih dan kasihan sangat pada dia. 

Nasib baik adik sangat mendengar kata dan mudah makan ubat. Hari ketiga sudah nampak kering... Alhamdulillah.

No comments: