Wednesday 24 April 2013

Dulu Pinjam, Kini Peminjam Tegar

Stahun dua tahun ni, ada dua tiga kengkawan yang sibuk cerita pasal saham. Masuk RM100k dapat 4 peratus sebulan. Amboi... saham apa tu terus untung, kalau masuk 20 haribulan terus dapat untung pada 1 hb. Waa...menarik bangat ni. Mungkin ada antara kawan2 yang masuk,  atau mungkin ada yang masuk senyap2 yang aku tak tau. 

Kaya lah patutnya dia sekarang, tapi aku tengok duk status yang sama gaks. Malah jadi pehutang tegar bank2 yang buat personal loan. Barang kemas masih lagi tersimpan di arrahnu. entahlah... mungkin dia malas nak tunjuk mewah kot padahal duit dah ketat bank. Wah..wah arivah.

Masa berlalu, saham dah tersangkut2, aku nampak raut risau pada wajahnya. Kesian jugak. Aku nasihatkan agar dia pasrah saja agar reda sikit tekanannya. 

Tahun ni, wujud pulak skim pesen baru. Insurans namanya. Pon, masih juga dia yang mencuba nasib, siap kenen2 aku lagi. Mintak mahaplah kawan, aku tak minat. Tu malas nak kalkulator pasal halal dan berkat lagi. Lagipun aku tak der duit banyaak tuh. RM10 adalah, boleh? Walau bagaimanapun, aku tanya2kan jugak soalan2 mudah. Nampaknya dia tak berapa tahu dan faham, tapi yang pasti dia yakin dapat untung. Aku yang tak minat ni pon ada gaks godeh2 dalam tenet cari maklumat.

Aku dapat tahu, ada peserta saham insurans ni yang dah syook tekan pedal alphard sekarang. Hambik kau, megah menyusur di jalan raya. Tak main dah kereta nasional ni... sekali lagi wah, wah arivah...maveles!! Jeles kah aku? he...

Walau apa pon, aku masih teguh pada pegangan ku. Tak perlah aku bayar kereta tak mewahku dengan duit gaji kecilku. Insya-Allah cukup. Yang penting hati tenang, keluarga sihat dan anak2 okay... Alhamdulillah.

No comments: